Když si dynamizujete svůj organismus, tak…

…můžete omládnout!

(Pokračování v sérii článků „Nejlepším lékem je… ?“)

„Lidstvo se rozděluje na tři kategorie: ti, kteří se nemohou hýbat, ti kteří mohou a ti, kteří se hýbou.
B. Franklin

Víte nejspíš, že fyzická cvičení jsou stejně tak účinná pro paměť, jako nejrůznější mozkové úsilí. Sportovní aktivita produkuje nové neurony a trénuje ji tak. Oddálíte nebo dokonce zamezíte si tak onemocnění Alzheimerem a ledasjaká další. To snad stojí za to, ne? Myslím, že za současných okolností, je načase se o svou schránku starat víc, než to museli dělat naši praotcové.

Nemáte-li čas a možnost věnovat se pořádně nějakému konkrétnímu sportu, doporučuji vám praktikovat jednoduché finančně nenáročné aktivity, jako třeba rychlou chůzi nebo jízdu na kole. Jenže aby byla rychlá chůze účinná, musíte ujít bez zastávky tři km za 30 min. No, když se počítá, že průměrná chůze dělá 5 km v hodině, tak je to docela lážo, ne?

Prvních 20 min. sice spalujete cukry, ale pak následuje důležitější etapa, během níž si vpudíte škodlivé tuky. Žijete ve městě? V tom případě budete rychlou chůzi praktikovat dost obtížně, jelikož se musíte často zastavovat na červenou, nebo vyhýbat lidem na chodnících. Takže kde teda, se zeptáte?

Kdo nejste blízko přírody nebo parku, máte zde ještě jednu možnost: schody. Koukám, že se vám protáhl obličej. Ale vězte, že ani ty nejsou k zahození. Švýcarská skupina vědců nám vyzkoumala, jak užitečné je stoupání a scházení se schodů (77 šílenců lezlo po tři měsíce nahoru a dolů 21 pater. Bych se asi zvencla!). Výsledek byl ovšem jednoznačný: hubnutí, méně kardiovaskulárních onemocnění.

Nemáte-li Einsteinův mozek, vemte si rychle kalkulačky: ztráta 0,11 kalorií na každý vystoupaný schod, 0,05 na každý sejitý. Stoupat a scházet schody po 15 min. denně představuje průměrnou ztrátu 150 kalorií a po 30 min. 300 kcal., což odpovídá hodnotě jednoho rohlíku (toho typickýho francouzskýho máslovýho „croissant“ :D).

Nevím, jak vy, ale já znám i takové fanatiky, kteří si před každým jídlem nejdřív spočítají kcal, než ho vezmou do úst… Máte k tomu co dodat? Myslím, že když člověk jí všeho s mírou, není to fakt třeba.
Každodenní fyzická aktivita je tedy povinností, chcete-li si zachovat zdraví. Takže žádný lenošení, jo?!

Půst na zachování mládí

Už jsem se o jeho významu široce a podrobně rozepsala ve své e-knížce „Dejte svému tělu pohov“, kterou si můžete koupit na mém blogu, takže dnes jen relativně stručně. Nevěřili byste, na co všechno může půst mít vliv.
No, už vás slyším, jak zvoláte: „To já nedám!“ „No to je vylouč!“ nebo „Tak tohle teda já určitě nebudu podstupovat!“, atd…

Můžu vás z vlastní zkušenosti ujistit, že všichni do jednoho na to máte. I diabetici – ovšem pod dohledem lékaře a předem připravení. Jde pouze o to, udělat uvnitř sama sebe rozhodnutí a o pevnou vůli vydržet. Nakonec, dnes vám ho už doporučí kde kdo.

Věděli jste, že v hlubinách našich buněk se skrývá překvapující funkce, která umožňuje organismu omládnout, jako by sám sebe znovu obnovoval? A že tato schopnost může být probuzena speciálním stravováním: periodickým půstem?
Tělo našich předchůdců dokázalo ke zdravému životu čerpat potřebný pohon v tucích, ať byly klimatické podmínky jakékoliv.
V dávných dobách 70 kg muž, 1,70 m vysoký, dovedl zůstat beze stravy 40 dnů a čerpat ze své 15 kg tukové zásoby (dovedete si někdo představit nejíst celou tu dobu? A ta nuda! :D).

Některá zvířata na severním pólu si zachovala tuhle schopnost odolnosti několika měsíčním půstem v zimě, jako třeba tučňáci. Nebylo by to poprvé, kdy bychom si měli vzít příklad z živočišné říše, že? V lecčems jsou některá zvířata mnohem inteligentnější, než my a sami se sebou určitě nesmlouvají.

V praxi se organismus dokázal během století adaptovat na nedostatek potravy. Náš biologický materiál je na něj sice nastaven, jenže dnes se naopak nedokážeme vyrovnat s přebytky. Přesto však v nitru našich buněk dřímou obranné mechanismy. A nedávné výzkumy dokázaly, že právě periodický půst je schopen znovu aktivovat tyto dávné procesy. Hurááá!!!

Blahodárné účinky půstu

Půst, jak víme, spočívá v dobrovolném zřeknutí se potravy po určenou dobu a určitou periodicitu, kdy dotyčný pije dostatek vody a nekalorických nápojů. Nebo taky ani nepije a praktikuje tzv. půst suchý. V každém případě je pro jistotu nutno konzultovat s lékařem, jsme-li pro půst způsobilí. Půst začíná 13. hodinou po posledním jídle a během nadcházejících hodin se dávají do chodu nové biologické mechanismy.

Můžete si ho rozvrhnout, jak vám bude vyhovovat nejlíp. Od 16 do 24 h abstinence 1x týdně, nebo 1x za 10 dnů, někdo třeba po tři dny jednou za měsíc, jinej nejí případně i celý týden. Důležité je, aby první pokrm následující po půstu nebyl kalorickou bombou.

Vysvětlím blíž ty nejběžnější formy: buď nejíte např. od 16 h odpoledne do 8h ráno, tomu se říká 16/8 – přerušovaný půst, nebo se postíte celých 24 h. Sami si vyzkoušejte, co vám sedí. Na ty delší je samozřejmě třeba se připravovat postupně.

Překvapí vás možná konstatování, že pozitivní účinky periodického půstu nepůsobí jen na úbytek váhy, ale také na zánětlivé nemoci (revmatismy, alergie, astma, atd…). Tohle přerušení stravování znovu aktivuje naši dávnou biologickou paměť, která, jak už jsem se zmínila, uměla zvládnout nedostatek potravy obrannými mechanismy.

Půst jednak mírně zvyšuje adrenalin a noradrenalin, které pak zase zvyšují bdělost a to už po 12 h. Člověk se lépe soustředí a přemýšlí rychleji (haha, jasně, kde a jak co nejrychleji měl ulovit bizona!).

Mimo to němečtí vědci zastávají názor, že tento typ půstu prodlužuje život a odolnost k nejrůznějším patologiím. Vycházejí z hypotézy, že jakmile organismus obsahuje poškozené buňky, vybere si schůdnější cestu: zničí je a nahradí, což urychluje stárnutí. Zatímco během půstu organismus buňky neeliminuje, ale opravuje. Riziko vytvořit tak špatnou kopii ADN, je tedy omezeno, obzvlášť u jedinců pokročilého věku. (Bezva, ne?) Dále si vědci všimli, že snižuje glykemii, omezuje faktory odolávající insulinu a produkci volných radikálů.

Velká spousta lidí, absolvujících periodický půst, konstatovala absenci hladu (včetně mě), cítila se méně unavená, rychlejší v úvahách, s větší energií, s méně bolestmi hlavy a s pocitem tělesné pohody.
Vsadím se, že se vám tomu nechce moc věřit, ale fakt to mám vyzkoušeno, praktikuju půst už 10. rok.

Na závěr vám sdělím takovou perličku:
Proteus anguinus – „lidská“ ryba, která dokáže nejíst 10 let.

To by se hodilo, např. mému manželovi, který hrozně nerad jedl a pořád toužil po době, kdy už se konečně budeme krmit jen pilulkama jako dostávají kosmonauti. A věřím, že není sám.

Ryba Proteus anguinus patří nicméně mezi žábovité, měří 20 – 40 cm, váží 15 – 20 g. Může se dožít až 100 let a odolává v situacích, které normálně zabíjejí všechna živá stvoření. A hádejte jak.

Nejí třeba 10 let a vydrží 3 dny bez kyslíku. Dokáže hospodařit velmi úsporně se svou energií. Jeho mitochondrie jsou mimořádné tím, že takřka tuto energii nespotřebovává, neprodukuje téměř žádný odpad do těla, nezanáší tedy své přirozené filtry, neopotřebovává je, stejně jako své buňky. V tom zřejmě spočívá jeho dlouhověkost.

Takže jak to udělat, abychom si ani my ty naše filtry nezanášeli nejrůznějším sajrajtem, co nám předkládají např. v obchodech, nebo i jen při pěstování ve vlastní zahrádce, když už snad na zeměkouli není čistý koutek půdy, vody, ani vzduchu? Na tuhle otázku teda odpověď bohužel nemám, a jestli vy jo, sem s ní!

 

Darja Favart
Aktivně se zajímám o různé záhady života a vesmíru a nadšeně je předávám všem, kteří se mnou tuto vášeň sdílí. Jsem autorkou několika eBooků : Dejte svému tělu aspoň chvíli pohov , dále Zpoza zrcadla> , a ještě: A co tomu řekly vaše oči a dalších, které najdete na mých stránkách: Něco více se o mně dozvíte zde: >. Někdo z vás už někdy nakoukl za...?>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Jak je vám, když musíte spolknout své ego?

    Naše ego nám často způsobí nejrůznější nesnáze a situace, do kterých nás dokáže dostat se můžou docela vymknout z naší nadvlády. Jsou ale i momenty, kdy se okolnosti zvrtnou natolik, že vám třeba může jít o krk, jako se to stalo mně...

  • Zajímá vás ještě?
  • Rubriky
  • Ahoj na Facebooku
  • Pojeďte se mnou do zemí, kam se dlouho nesmělo, a které jsou opředeny nejrůznějšími bájemi.

    Myslím, že leckteré z mých popsaných zážitků se asi mnoha lidem prožít nepodařilo a už jistě nepovede, a že v mé poslední e-knížce vy, kteří se v obíhání zeměkoule vyžíváte, jistě najdete ojedinělé a netradiční zajímavosti.

  • Vite, proč si ve vztahu zdánlivě nerozumíte?

    Vesměs se motáme se ve spirále, která nakonec nikam nevede. Mám tedy pro vás četné odpovědi a řešení, stáhněte si je zdarma.

  • Slibuju, že nebudete litovat, až zjistíte, co vás čeká a nemine

    Rozhodně si nemůžete nechat ujít četbu mého eBooku! Slibuju, že nebudete litovat, až zjistíte, co vás čeká a nemine, ať se bráníte nebo oddalujete pomyšlení na svou další pouť za hranicí viditelna.

  • Vezměte otěže svého života do rukou a tvořte realitu, ve které chcete žít.

    Pokud se vám v hlavě neustále omílají stejné problémy, hloubáte nad minulostí nebo budoucností, nejste k synchronicitám otevřeni a propásnete je. Zkuste si navyknout stále si opakovat teď a zde. Nyní, tady.

  • Vaši miláčci se neztrácejí, když umřou

    Chováte domácí mazlíčky a prožíváte velký smutek, když odejdou? Třeba se vám uleví po přečtení mého eBooku o naších vztazích

  • Neuvěřitelný objev století

    Utajované podzemní místnosti na Machu Picchu, plné pokladu Inků, po kterých už nevědomky přešly statisíce návštěvníků, Objev zapůsobil jako bomba a stále je držen pod pokličkou!